Oefensite Jan Ligthartgroep Tilburg

Betrokken Onderwijs!

TijgerWerk

Maak de sommen compleet!
Kies zelf het type som (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Kies daarna de hoogte van de antwoorden.

Hoeveel tijd heb je nodig om alle sommen weg te klikken?

Eerst de som aanklikken, daarna het antwoord.
Je krijgt meteen feedback of je som juist is gemaakt.

Kijk achteraf naar jouw gemaakte sommen en de tijd die daarvoor nodig is geweest.

Op school ideaal om op het digibord te spelen!

Steentijd - rekenen met stenen!

Steeds een bewerking door optellen, aftrekken of vermenigvuldigen met drie getallen.

Maak een kloppende som, door op drie getallen te klikken.

Goed lezen WAT er gedaan moet worden.

Dit spel komt ALTIJD uit, daar zorgt de holbewoner zelf wel voor.

Een ideaal spel om op het digibord te spelen.

Je hebt zelfs de mogelijkheid om 'vals te spelen'.
Hiervoor moet je in het spelscherm maar eens op de titel klikken.
Er wordt meteen een nieuwe som voor je gemaakt.
Handig als het een beetje te moeilijk begint te worden.......


Rekenwerkblad

Eenzelfde programma als SOMBLAD, met dit verschil dat er per rij één somtype wordt gegenereerd.
De somtypen zijn uitgebreid met opdrachten voor groep 8 en eerste klas voortgezet onderwijs.

Nog nieuwe somtypen nodig? Stuur een e-mail en deze wordt (indien mogelijk) toegevoegd.



Op veler verzoek een programma waar je werkbladen mee kunt maken.
Op elk werkblad kunnen 100 sommen worden gemaakt.
Voor elk vakje wordt een rij met vijf sommen gemaakt.

Je kunt de vulling van elk vak zelf bepalen.
Keuzes zijn er genoeg (ruim 100 verschillende sommen).
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van getallen is mogelijk.

De sommen kunnen worden gemaakt voor groep 3 t/m groep 8.

Titel is aan te passen door erop te klikken.
Je drukt een werkblad af en uiteraard ook het antwoordblad dat daarbij zal horen.
Kies eerst voor SOMMEN en daarna voor ANTWOORD om deze papier te zetten.

Om ervoor te zorgen dat de print geen hoofd- en voettekst heeft moet dit in de webbrowser worden uitgezet bij de paginainstellingen.
De afdrukomgeving maakt gebruik van de instellingen van de gebruikte browser!

Nog nieuwe somtypen nodig? Stuur een e-mail en deze wordt (indien mogelijk) toegevoegd.



Matho

Rekenopdrachten waarbij het juiste antwoord gekozen moet worden uit een blok van 25 getallen.
De opdrachten worden gemaakt met de basisbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen (keertafels) en delen (deeltafels).
Het optellen en aftrekken is tot 100.
De keer- en deeltafels ook, er wordt ook gewerkt met keer NUL.
De teller houdt bij hoeveel antwoorden goed of niet goed zijn.
Is je antwoord juist, dan verdwijnt het gekozen getal en komt een deel van een tekening tevoorschijn.
Zijn alle opdrachten afgewerkt, dan zie je het uiteindelijke resultaat.

Tafelbox
Ken jij de tafels?
Kun je deze hersenkraker oplossen?

Alle tafelsommen (van 1 t/m 9) staan in dit rooster verstopt.
In 9 vakken staan 9 stippen.
Elke stip is een tafelsom. Kijk naar het blauwe getal dat je op de achtergrond ziet staan. Kijk naar de plaats waar het roze vraagteken verschijnt.
De som wordt zo gemaakt door de plaats van de punt in het rooster en het getal dat achter dat vraagteken staat.
Lastig? Moeilijk? Gewoon proberen.
Zet de mogelijkheid om de som te laten zien aan en het wordt na één keer spelen helemaal duidelijk.

Origineel idee: www.9-box.net

Rekenen met Wolf en konijn.
Het spel is in het Engels, maar wijst zichzelf.
Kies het aantal sommen en de manier van rekenen (alleen + en - of alles).
Klik op de antwoorden en zorg ervoor dat de wolf het konijn niet te pakken krijgt!

Rekenblok-Tafels
Dit is een programma waarmee je de keertafels en deeltafels kunt oefenen van 1 tot en met 20.
Normaal oefen je van 1 tot en met 10, hier kun je ook de tafels oefenen zoals:
15 x 9 of 14 x 17

Omdat dit nogal lastig is om te leren, kun je natuurlijk ook spieken.
In het spiekveld staan dan alle sommen van de gevraagde tafel.
Antwoorden geef je met de toetsen op je toetsenbord. Druk op ENTER
om je antwoord te laten controleren. Of klik op de toets.

Hoeveel punten kun jij verdienen zonder te spieken?

Samenspel
Dit spel is afgeleid van het spel Electro.
Aan de linkerkant staan 25 sommen en aan de rechterkant evenveel antwoorden.
Welke som hoort bij welk antwoord?
Klik eerst de som aan en daarna een antwoord.
Als je antwoord juist is, wordt het blokje van de som en van het antwoord weggehaald.
Is je antwoord niet juist, dan blijven beide blokjes staan.
Alle bewerkingen (optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen) komen tot 100 aan de orde.