Oefensite Jan Ligthartschool Tilburg

Betrokken Onderwijs!

Waar Staat?

Waar staan de getallen die de computer jou vraagt?
Klik op de juiste plaats in één van de vier rijen met getallen.
In elke rij worden twee getallen getoond.

Je moet er steeds 1, 10, 50, 100, 1000 of 10.000 bij optellen.

Zelf kies je de moeilijkheidsgraad door de maximale hoogte van de getallen aan te geven.

Geschikt vanaf groep 5.

Prima te gebruiken op het digitale schoolbord!


Cijferend Optellen

Cijfermatig optellen is nu mogelijk op het digitale schoolbord.
Je hebt de keuze uit vier verschillende type sommen.
Daarnaast kun je instellen of er ingewisseld moet worden (over het tiental, een brug maken).

Je wordt gestuurd naar de juiste oplossing.
Alleen het optellen op zich tot 10 of 20 kan je in de problemen brengen.

Ideaal in de klas voor de verloren 5 minuten.


Op veler verzoek een programma waar werkbladen met cijfersommen mee gemaakt kunnen worden.
Op elk werkblad kunnen 28 sommen staan.
Voor elk vakje wordt één som gemaakt.

Je kunt de vulling van elk vak zelf bepalen.
Keuzes zijn er genoeg (ruim 50 verschillende sommen).
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van getallen is mogelijk.

De sommen kunnen worden gemaakt voor groep 6 t/m groep 8 of zelfs het voortgezet onderwijs.

Titel is aan te passen door erop te klikken.
Je drukt een werkblad af en uiteraard ook het antwoordblad dat daarbij zal horen.
Kies eerst voor SOMMEN en daarna voor ANTWOORD om deze papier te zetten.

Om ervoor te zorgen dat de print geen hoofd- en voettekst heeft moet dit in de webbrowser worden uitgezet bij de paginainstellingen.
De afdrukomgeving maakt gebruik van de instellingen van de gebruikte browser!

Nog nieuwe somtypen nodig? Stuur een e-mail en deze wordt (indien mogelijk) toegevoegd.



Klodder

Rekenen met kommagetallen.
Optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen met kommagetallen blijft lastig.
Kies zelf hoe de som afgemaakt moet (kan) worden.
Kies eerst het teken om te bewerken (+-:x) en daarna het juiste getal (van 0,001 tot 100.000).
De gemaakte som verschijnt in beeld.
Na 15 opgaven zie je de gemaakte sommen terug.

Dit programma is ook prima te gebruiken op het digibord bij klassikale opdrachten.

Rekenverhalen

Rekenverhalen of Redactiesommen, verhaaltjessommen, vraagstukjes, geef het maar een naam.
De sommen blijven moeilijk en lastig om te doorgronden.

Dit programma biedt je ruim HONDERD verschillende verhaaltjes om te oefenen.
Je kunt steeds kiezen uit een aantal op te lossen verhaaltjes.

Het niveau is groep 7 en 8, maar ook in het VO is rekenverhalen een prima aanvulling.

Dit programma is ook goed te gebruiken voor het klassikaal oplossen van vraagstukjes op het digitale schoolbord.

Automatiseren 7 en 8

Na het automatiseren voor de groepen 3 t/m 6 is er ook een bord met opdrachten klaar voor de laatste groepen van het basisonderwijs.

Automatiseren voor 7 en 8 bevat alle bewerkingen die niet eerder in groep 6 aan bod zijn geweest.

De basale opdrachten staan allemaal in het rijtje bij elkaar.

Een prima oefening voor het hoofdrekenen.
Instelbaar met willekeurg aantal somtypen en met speeltijd beperking van 1 tot 4 minuten.
Alle gemaakte opdrachten worden getoond, zowel de juiste als de foutieve sommen, nadat de werktijd voorbij is.

Ook een aanrader voor het VMBO voor de rekentoets!

Bijlagen:
Bewaar het bestand 01 rekenwerkboek 5 blz 1.pdf01 rekenwerkboek 5 blz 1.pdf[Automatiseren op papier + - x :]1339 Downloads2022-10-05 18:51
Sixpack

Een spel met zes kogels.
Elke kogel heeft een waarde.
De sommen die je kunt maken (alle vier de hoofdbewerkingen) staan op het scherm.
De cijfers zijn vervangen door kogels met een bepaalde kleur.
Wat is de waarde van elk van deze kogels.

Er zijn verschillende instellingen mogelijk.

Ideaal voor op het digitale schoolbord.



Breuken Anders

Breuken zijn en blijven lastig om ze op te lossen.

Met Breuken Anders oefen je het opschrijven van breuken op een andere manier (gelijke waarden) en het vereenvoudigen van en breuk.

De vraag wordt steeds door elkaar aangeboden.
Zo kan gevraagd worden naar de kleinere teller, grotere teller, kleinere noemer of de grotere noemer.

De tafels zijn van belang zoals je weet. Oefen deze dus eerst via deze site en ga dan verder met de breuken.
 

WieberWieber

Als logische opvolger van Sombrero, heb ik Wieber gemaakt.
Alle getallen van 1 t/m 9 moeten in de wiebervorm worden ingevuld. Elk getal mag je maar één keer gebruiken.
Er zijn drie niveaus aangemaakt.
Bij elk niveau wordt er meer puzzelen verwacht.
Als beginner krijg je drie getallen die zijn ingevuld. De overige getallen moet je zelf berekenen en beredeneren.

Dit spel is ook te gebruiken op het digibord!
Wie durft............
Het 24-spel kun je op vele andere plaatsen ook tegenkomen.
Dit is niet zelf gemaakt, maar eerlijk geleend.
Alle mogelijkheden zijn opgenomen in dit spel.

Wil je het hoofdrekenen verbeteren, dan is het "24-spel" een grote uitdaging.
Pas op, dit spel is verslavend of frustrerend.




Auto 6
Automatiseren in groep 6 voor alle gangbare rekenmethodes.

Alle keer- en deeltafels tot en met 10.
Optellen en aftrekken tot 100.
Optellen en aftrekken met tientallen, honderdtallen.
Delen met tientallen, honderdtallen.

Kijk naar de schermpjes hiernaast en overtuig je van de vele
mogelijkheden van AUTO 6!

Door op een link te klikken zal het venster openen met de opdracht die staat
omschreven.

Inlogformulier

Informatie

Na registratie kan de mail in je SPAM of ongewenste mail komen.
Registratie lukt altijd met een GELDIG e-mailadres.