Oefensite Jan Ligthartgroep Tilburg

Betrokken Onderwijs!

Schildpad

Speel het spel op het digibord, je laptop, de smartphone, je ipad of de android machine.

Op drie niveau's kun je opdrachten maken waarvan de uitkomsten niet hoger zijn dan 100 (in niveau HARD).

Steeds moet je de drie groene getallen op een blauwe plaats zetten, zodat de gemaakte som klopt.

Elke opgave maak je gewoon van links naar rechts, zonder te letten op het vermenigvuldigen of delen.

In het eenvoudige niveau hoef je alleen maar op te tellen en af te trekken in het medium niveau komen daar de keertafels bij.
In niveau hard, worden de getallen wat groter en komen ook de deeltafels erbij.
Steeds 10 opdrachten!
Na elke reeks, zie je jouw gemaakte sommen.




Geef Geld!
Help Dagobert met het verzamelen van zijn geld.
Je kunt kiezen om te werken tot 1, 5, 10, 20, 50 of 100 euro. Dat moet je doen voordat je Dagobert kunt helpen.
Klik op de munten of de briefjes om het gevraagde bedrag te maken.
Heb je een fout gemaakt, dan alleen op "oeps" klikken en al het gegeven geld wordt terug gelegd.
Weet je zeker dat je genoeg hebt gegeven, dan klik je op klaar.
Alleen Dagobert kan je misschien helpen?????
Dit programma staat ook vermeld bij het digitale schoolbord!

Deze opdrachten om het klokkijken te oefenen zijn gemaakt in Flash (werkt niet op Ipad). De oefeningen hebben andere eigenaren.
Ik heb deze vier oefeningen alleen bij elkaar gezet om op verschillende manieren het kloklezen te oefenen.
{tab Klok oefenen 1}


{tab Klok oefenen 2}


{tab Klok oefenen 3}


{tab Klok oefenen 4}

{/tabs}


Vrienden van 100!

Aanvullen tot 10, 20, 50 of 100.
Steeds 10 opdrachten om een gegeven getal aan te vullen tot bijvoorbeeld 100.
De instelling is zelf te doen.
Na elke opdracht krijg je feedback d.m.v. een groen of rood blokje dat wordt getoond.
Na de tien vragen krijg je een overzicht van de goede en foute antwoorden.
De gemaakte sommen worden getoond, je ziet meteen welke opdrachten goed en welke fout zijn gemaakt.
De fouten worden daarna verbeterd getoond.

Blokken
Drie blokken vormen samen een getal dat jij moet intypen.
Je krijgt één minuut de tijd om zoveel mogelijk goede antwoorden te geven.
Het niveau loopt op zodra je goede antwoorden gaat geven.
In totaal zijn er zes niveaus!
Het hoogste niveau toont getallen die samen minimaal 13 en maximaal 27 waard zijn.

Hoeveel punten kun je verzamelen in die ene minuut?

Automatiseren 5
Een vervolg op de vorige programmaatjes om het automatiseren te oefenen.
Wederom een aantal typen sommen om te oefenen.
Je kunt zelf kiezen hoeveel typen je wilt oefenen.
De tafels en deeltafels staan er natuurlijk ook bij.

Met het programma Automatiseren groep 4 kun je het optellen en aftrekken tot 5 en/of tot 100 en de tafels automatiseren. Bij het starten vink je aan welke soort oefeningen je wil (laten) maken. Je hebt 22 mogelijkheden die je in om het even welke combinatie kunt gebruiken:

Eens gestart, krijg je 20 willekeurige oefeningen aangeboden. Je klikt op het rekenmachien in het scherm het juiste antwoord aan en controleert het dan door op de groene knop te klikken. Merk je tijdig een fout op, dan kun je die nog verbeteren door op de rode knop met het kruisje te klikken.

Het programma houdt visueel bij hoeveel oefeningen je goed (groen) of fout (rood) maakte. Ben je klaar, dan verschijnt jouw score nog eens cijfermatig op het scherm. Een programma dat leerlingen van groep 4 zeker zal helpen om het optellen tot en aftrekken van 100 en de tafels grondig in te oefenen.
Vierwerk
Een tiental opdrachten speciaal gemaakt voor leerlingen van groep 4.
Alle oefeningen sluiten aan bij de verschillende type sommen die je in groep 4 leert.
Je kunt oefenen met geldrekenen, de tafeltjes, puntsommen, splitsen, aanvullen te veel om op te noemen. Gewoon zelf doen. Hieronder staan de verschillende opdrachten.
  • Hoeveel geld ligt hier?
  • Sommen aanvullen.
  • Welke som heeft een andere uitkomst?
  • Geld terug geven van 1 euro.
  • Welk getal moet op de punt staan?
  • Wat kom je te kort aan de kassa?
  • Waar staat het goede antwoord op de som?
  • Vul de getallenrij in met de ontbrekende getallen.
  • Handig rekenen.
  • Waar staat het juiste antwoord?